Ακουστική θεραπεία για αίθουσες διδασκαλίας, εργαστήρια, γυμναστήρια και κοινόχρηστους χώρους
Η εκπαιδευτική διαδικασία μάθησης εξαρτάται από τις ικανότητες και τις δεξιότητες επικοινωνίας των εκπαιδευτικών αλλά, ταυτόχρονα, οι ψυχοφυσικές συνθήκες του σχολικού περιβάλλοντος είναι πολύ σημαντικές. Μία από αυτές τις προϋποθέσεις είναι η ακουστική ποιότητα των σχολικών χώρων, που επιβεβαιώνεται από μια μακροχρόνια τεχνική βιβλιογραφία που περιγράφει την αμοιβαία επίδραση μεταξύ των ακουστικών χαρακτηριστικών περιβάλλοντος στα οποία πραγματοποιούνται μαθήματα, την ταχύτητα της μαθησιακής διαδικασίας και τις γενικές συνθήκες της ψυχοφυσικής ευημερίας σε καθηγητές και μαθητές. Ένα χαμηλό επίπεδο ποιότητας ακρόασης, που σχετίζεται με υπερβολικά προβλήματα αντήχησης, περιορίζει την αποτελεσματικότητα της λεκτικής επικοινωνίας και προκαλεί την απώλεια της κατανόησης της ομιλίας, με συνέπεια τη μείωση του αριθμού των λέξεων που ακούει ο ακροατής σε σύγκριση με τις λέξεις που είπε ο ομιλητής. Σε ένα κακό ακουστικό περιβάλλον, αν λάβουμε υπόψη τη διάρκεια του μαθήματος και το απαραίτητο επίπεδο προσοχής για να κατανοήσουμε το μεταφερόμενο μήνυμα, οι άνθρωποι μπορεί να κουραστούν έως το τέλος της ημέρας. Αυτή η κατάσταση μπορεί να προκαλέσει πρακτικές συνέπειες όσον αφορά τη μείωση της μάθησης και μπορεί να δημιουργήσει μακροχρόνιες φυσιολογικές ασθένειες.
ΤΡΟΠΟΙ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ
Οι παρεμβάσεις ακουστικής θεραπείας είναι απαραίτητες για τον περιορισμό ή την εξάλειψη της αντήχησης σε αρχιτεκτονικούς χώρους, όπου τα υψηλά επίπεδα αντήχησης είναι η κύρια αιτία κακής ποιότητας ακρόασης. Αυτό το φαινόμενο προκαλείται από την αντανάκλαση των ηχητικών κυμάτων σε ομαλές και συμπαγείς επιφάνειες που υπάρχουν σε οποιονδήποτε χώρο και η ακουστική διόρθωση στοχεύει στην εισαγωγή συστημάτων απορρόφησης ήχου στο περιβάλλον για τον περιορισμό αυτών των αντανακλάσεων. Η κύρια παράμετρος μέτρησης που χρησιμοποιείται για τον προσδιορισμό της ακουστικής ποιότητας ενός χώρου είναι ο επονομαζόμενος χρόνος αντήχησης, που συνήθως ονομάζεται RT60. Η επιτόπια μέτρηση της τιμής RT60 γίνεται εκπέμποντας έναν δυνατό και παρορμητικό θόρυβο, όπως για παράδειγμα την έκρηξη ενός μπαλονιού και τη μέτρηση του επιπέδου αποσύνθεσης του θορύβου με έναν μετρητή στάθμης ήχου. Δεν είναι δυνατόν να περάσετε αμέσως από ένα υψηλό επίπεδο θορύβου σε μηδενικό επίπεδο θορύβου, αλλά υπάρχει πάντα μια ελάχιστη παραμονή του “rumble”. Εν συντομία, το RT60 είναι το «μήκος ήχου» (εκφρασμένο σε δευτερόλεπτα), με το οποίο είναι δυνατή η μέτρηση της μείωσης του ήχου των 60 dB (ντεσιμπέλ) σε σύγκριση με την αρχική τιμή. Όταν αυτό το χρονικό διάστημα είναι πολύ μεγάλο, οι ήχοι αυξάνουν τον γενικό θόρυβο και οι άνθρωποι μπορούν να αισθανθούν σύγχυση και δυσφορία. Προκειμένου να εξατομικευτούν οι σωστές τιμές και οι παράμετροι σχεδιασμού, πρόσφατα εισήχθη ένας ειδικός νόμος σχετικά με τη διαχείριση της εσωτερικής ακουστικής των αρχιτεκτονικών χώρων (Νόμος UNI 11532-1: 2018 – Ακουστική κτιρίου – Εσωτερικά ακουστικά χαρακτηριστικά περιορισμένων χώρων). Αυτός ο νόμος περιγράφει τις γενικές πτυχές που είναι κοινές για όλες τις εφαρμογές: καθορίζει τις παραμέτρους ακουστικής ποιότητας για οποιοδήποτε περιβάλλον και υποδεικνύει τις τιμές αναφοράς που σχετίζονται με την επιδιωκόμενη χρήση και τις τεχνικές ακουστικής αξιολόγησης.